Galerie werkwinkel
© Ron Schrijver
Een computer helemaal uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. De functies van de verschillende onderdelen kunnen benoemen en vergelijken met de werking van onze hersenen. Presenteren en daarna de computer weer werkend krijgen.
Werken met electronische schakelingen stimuleert het doorzetten bij complexere opdrachten. een goed eindreslutaat leidt tot werkende schakeling.
Doolhoven is een onderdeel van de toets voor cognitief talent. Het geeft ons een goed inzicht in het vooruitkijken en het overzien van het geheel bij de leerling. Vaak zien we hier ook een bepaalde gretigheid in het willen voor elkaar krijgen van moeilijkere opdrachten.
Hier zijn de leerlingen bezig met een wiskundewedstrijd (W4Kangoeroe). De leerlingen hebben getraind en moeten nu, zonder hulp, tussen de twintig en dertig wiskundige vraagstukken binnen een bepaalde tijd oplossen.
Natuurlijk wordt hierbij serieus geobserveerd door de werkwinkelleerkracht.
Muziek is een belangrijke onderdeel in het lesprogramma van de werkwinkel. Hiermee worden de verschillende executieve functies en het automatiseren goed getraind. Maar muziek maken is ook heel leuk. Soms resulteren de lessen in een geluidsopname.
De beleidsmakers van het excellentieprofiel op bezoek in De Haag. Hier met de toenmalige minister van onderwijs, Drs. S. Dekker.
Latijn en Grieks o.b.v. een gastdocente.
Met onze eigen digitale leeromgeving kunnen we lessen goed afstemmen op de behoeften van de cognitief getalenteerde leerlingen. De lessen zijn overal te volgen waar je maar internet hebt.
Bij het bouwen hoort ook onderzoeken. Wat werkt naar de verwachting en wat niet, of anders, en waarom? Hoe krijg je de meest rendabele werking met de middelen die je hebt?
Educatieve spellen horen bij het keuzwerk in de werkwinkel. Hier is een leerling bezig met ‘Hide and seek’.
Hier heeft een klein groepje kleuters een gastles terwijl de andere leerlingen rustig zelfstandig werken aan verschillende eigen opdrachten.
Robotica is een onderdeel in de werkwinkel waarbij leerlinge robots bouwen en programmeren
In gesprek met een robot.
Soms kunnen de werkinstrucies door de robot gegeven worden.
Leerlingen werken zelfstandig aan hun eigen opdrachten.
Leerboeken voor leerlingen en voor collega’s in het halletje van de werkwinkel.